Nettikiusaaminen

Tällä palstalla voit keskustella yleisesti kiusaamisesta, joko nimimerkillä tai oikealla nimellä. Alue on avoin myös vierailijoille!

Nettikiusaaminen

ViestiKirjoittaja Leena » 23 Tammi 2011, 15:39

Hei,

Oletko törmännyt kiusaamiseen netissä? Ilmeneekö joillain sivustoilla näkyvää ja selvää kiusaamista?
Leena

Re: Nettikiusaaminen

ViestiKirjoittaja Kammamuri » 31 Touko 2011, 09:36

Hei

Minua on kiusattu netissä. Kaksi erilaista tapausta - kumpikin siis pitkäkestoisia.
Ensimmäinen tapaus oli sellainen, että kiusattiin ihan irl koulussa, mistä se laajeni nettiin. Samat tyypit siis etsivät minut sellaisista paikoista kuten IRC-galleria (jossa olin silloin) ja ii2 (jossa myös olin silloin) ja siellä lähettelivät kiusaamisviestejä minulle + puhuivat keskenään ja kavereilleen pahaa minusta. Siis ihan julkisesti. Lisäksi samat kiusaajat täyttivät koululehtemme nettisivujen vieraskirjan minua herjaavilla viesteillä (sivujen ylläpitäjä, yksi opettaja, kyllästyi tähän noin puolen vuoden jälkeen ja poisti koko vieraskirjan), ja jostain olivat tonkineet minun sähköpostiosoitteenikin, jonne sitten pistivät haukkumisviestejä. Pidin siihen aikaan myös nettisivuja, jonne kiusaajat löysivät tavalla tai toisella, ja täyttivät niidenkin vieraskirjan haukkumisillaan. Mielestäni tämä oli niin ikään nettikiusaamista, koska se tapahtui netissä.

Toinen tapaus oli ihan erillään koulusta, ja tapahtui noin vuosi, pari tuon edellisen jälkeen. Pidin edelleen niitä nettisivuja, joiden kautta olin eksynyt eräälle foorumille, jolla erilaiset kotisivujenpitäjät pystyivät keskustelemaan sivuistaan jne. No, sinne foorumille rekisteröityi yksi tyyppi, joka ei ollut mitenkään suvaitsevuuden aatelistoa....... Ärsyyntyi jotenkin kirjoitustyylistäni ja alkoi nälvimään, pätemään ja kääntämään porukkaa vastaan. Itse esiintyi kamalan mukavana (tiedä sitten, millainen oikeasti olisi?) ja fiksuna. Osa foorumilaisia piti hänestä, osa ei, mutta minua hän kiusasi siellä koko ajan. Nälvi, kommentoi sarkastisesti joka asiaa ja änkesi nettisivuilleni vieraskirjaan jatkamaan tätä. Myös IRC-galleriassa tyyppi änkesi profiiliini huomauttelemaan "tyhmyydestäni" ja sen sellaisesta, minkä jälkeen esti minut, etten voinut kirjoittaa vastakommenttia. Joskaan en olisi sitä tehnyt muutenkaan.
Kammamuri

Re: Nettikiusaaminen

ViestiKirjoittaja täysikuu » 28 Maalis 2012, 14:03

Hei Leena!

Olen törmännyt netissä kiusaamiseen esimerkiksi sivustoilla kirjoittavien keskuudessa aivan julkisesti. Tämä onkin hiukka isompi ongelma meidän yhteiskunnassamme, koska sitä on hyvin vaikeaa hallita.
Suomessa on nyt jo muutamia nettipoliiseja, jotka tekevät työtä näiden asioiden kanssa. Heihin kannattaa ollakkin heti yhteydessä jos joutuu kiusatuksi netissä.

Kouluissa ollaan paljon eri aineiden tunneilla nettityöskentelyssä ja kouluaikaan onkin helppoa siinä sivussa hiukka härnäillä toisia. Näinhän se ei saa olla. Eli jokaisen tulisi ollakkin tiukkoja oman salasanansa salassapidossa ja muistaa hyvä käytös myös tietoverkostoissa.
Eri foorumeissa asiaketjuihin tulee melkein aina joku, joka haluaa provosoida asiaa. Provosointi saattaakin helposti ylittää kiusaamisen rajat, jotka eivät myöskään aina ole hyvin selviä.
Mutta kaikenkaikkiaan jos kiusaamista on foorumeilla, otetaan siitä yhteys moderaattoreihin ja jos se on poliisi asia, niin nettipoliisiin ;)
täysikuu

Paluu Yleistä keskustelua kiusaamisesta