Kiusaamiseen pitää opettajien löytää uudet keinot

Yleistä keskustelua koulukiusaamisesta

Kiusaamiseen pitää opettajien löytää uudet keinot

ViestiKirjoittaja Vuosia kiusattu » 21 Helmi 2011, 21:51

Koettuani itse lapsena useita vuosia kiusaamista ja nähtyäni kiusaajien käytöstä, luettuani aikuisten lapsena kiusaajien kokemuksia, olen täysin sitä mieltä, että opettajat eivät vieläkään osaa puuttua kiusaamiseen oikein.

Koulussa tiedetään, että suosittujen lasten käytös on joko itseään puolustavaa tai itseään ainakin selvästi esille tuovaa. Heikosti itseään ilmaisevat ja he, jotka toimivat ns aikuisten antamien sääntöjen mukaan oikein, ovat kaikki vaarassa tulla kiusatuiksi.

Olen nähnyt lapsien ja opettajien käyttäytymistä kouluissa. Ikävä kyllä nykyään ei välttämättä enää hyvästä käytöksestä edes saa selvää kiitosta. Välituntiongelmiin ei puututa, sillä lasten katsotaan tarvitsevan itse löytää, keksi omat selviytymisstrategiansa, vaikka tiedetään, että peruskoulussa he vielä kaipaavat aikuisen puuttumista ja selkeitä, pysyviä, hyviä sääntöjä. Opettajat eivät todella puutu kiusaamiseen. Monet ovat olevinaan näkemättä. Miksi? Jälleen, jotta lapsi itse oppisi selviämään. Miten he itse samassa tilanteessa selviäisivätkään? Lapsi ei voi päästä tilanteesta yksin. Puhuminen ei ratkaise eikä ole oikein kaikille. Suomessa kiusaajaa ei uhkaa edes koulusta erottaminen, sillä häntä tosiasiassa ymmärretään.

Miten kiusaamiseen pitäisi puuttua

-sellainen kiusaaminen, mistä lapsi tai joku oppilas kertoo kärsineensä enemmän kuin esim. viikon, selvitetään heti viemällä kiusaaja ulos luokasta ilman kavereitaan
-jos kiusaaja väittää, ettei kiusaamista tapahdu ja selittää tapahtunutta väärinkäsitykseksi, hän saa varoituksen
-uhri saa luokassa erityiskohtelua eli kannustusta, ymmärrystä ja opettaja ei jätä häntä pariin päivään yksin vaan järjestää tukioppilaan, joka on hänen kanssaan tauotta
-tukioppilaalle selvitetään, että tämän täytyy puuttua kiusaamisiin ja olla kaverina
-uhrille ei järjestetä koulupsykologikeskustelua "miksi sinuun sattuu, miksi reagoit, miksi sinulla ei ole kavereita?"-tyyliin vaan annetaan konkreettista tukea- ei missään tapauksessa anneta sitä tukea, mitä nyt on jonkin verran alettu antaa eli asian pelkästään toteavaa ja ei tulkitsevaa mutta hyväksyvää, sillä silloin uhrista tuntuu kuin hänet henkisesti kiusattaisiin- ketään ei auta sellainen terapia
-opettaja saa olla karismaattinen ja sanoa kiusaajalle, että seuraavasta kerrasta lähdet jälki-istuntoon ja saat lisätehtäviä
-opettajan pitää olla välituntivalvojana
-opettajan pitää puuttua kiusaamiseen aina ja selvästi

Millainen on kiusaajan mieli

-henkilö ymmärtää, että koulussa ihaillaan ns luokan kingiä ja luokan kingikset ovat koviksia
-henkilö ymmärtää aikuisten säännöt mutta ei pelkää uhmata niitä alun kokeilunsa jälkeen kovin paljon, tosin omaa rangaistusta hän pelkää mutta tietää, että oma kaveriporukka voi myös ihailla puhuttelun jälkeen
-henkilö ymmärtää, että peruskoulussa käyttäytymällä sääntöjen mukaan pidetään nynnynä ja opettajatkin ymmärtävät huonoa käyttäytymistä tosiasiassa, sillä eivät nähtyään puutu välttämättä siihen eli palauta huonoon jää saamatta joka kerralla ja siitä henkilö tekee tämän tulkintansa
-henkilö ei halua olla nynny eikä tulla kiusatuksi, häntä voidaan joskus itseään olla kiusattu
-henkilö tietää, että kiusaamisen jälkeen omat kaverit eivät petä, sillä heistä kaikista on hauskaa kiusata, katsoa uhrin reagointia (vähän kuin elävää fiktiota seuraisi) mm uhkailuun ja vaatimuksiin
-henkilö ei välttämättä kovin älykäs mutta voi olla ja ainakin haluaa, että hänet nähdään virheettömänä, onhan hän kingi
-henkilö ei välttämättä monessa hyvä, voi ollakin, mutta ainakin kaipaa ihailua oman itsetuntonsa kehittämiseksi
-henkilö ymmärtää tekevänsä väärin, kun kiusaa
-henkilö ei sääli kiusattua mutta voi sääliä omia kavereitaan ja omaa perhettään varmasti
-henkilö valitsee kiusatukseen mieluusti helposti alistuvan lapsen, jolla ei ole kavereita, sillä siten uhka omaa asemaa on pienin ja kiusaamista voi jatkaa todennäköisesti kauan ilman suuria vahinkoja itselle
-henkilö pelkää, että aikuisten säännöt alkavat joskus pitää paikkansa ja paha saa palkkansa

Anonymous on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo 21 Helmi 2011, 21:51
Vuosia kiusattu

Paluu Koulukiusaaminen