Kirjoittaja Villisielu » 25 Heinä 2010, 06:52
Kiusaaminen on vaikuttanut minussa eniten itsetuntooni ja käsitykseeni itsestäni, lisäksi sillä on ollut vaikutusta käsitykseeni ihmisistä ja maailmasta. Pitkän välin elämässäni maailmankuvani oli todella mustavalkoinen, tai oikeastaan lähinnä pelkästään sitä mustaa; pidin kaikkia ihmisiä pahoina ja ilkeinä - pelkäsin, panikoin ja pakenin kaikkia. Silloin kun vielä olin koulukykyinen, kuuroutin itseäni välituntisin mp3:llani; musiikki soi niin kovaa, että varmasti kuului muuallekin mitä kuuntelin. Kaikki vain siksi, että saisin jotenkin nollattua pääni ja ajatukseni, jotta pystyisin menemään seuraavalle tunnille turtana ja tunteettomana.
Olen siis ollut ala-asteelta saakka kiusattu, kiusaaminen oli minusta tehnyt jo silloin aran ja hiljaisen lapsen - yläasteella kyseinen hommeli vain paheni ja en minä sitä koulukykyisenä kauaa jaksanutkaan - huolimatta koulunvaihdosta.
Itsetuntoni on aina ollut vähintään huono; aikaisemmin ollut täysin olematon. Vihasin joskus sitä, mitä peilistä näin. Vihasin jokaista senttiä itsessäni, jokaikistä luonteenpiirrettäni. Vihasin ja inhosin ylikaiken sitä, ettei minulla ollut "selkärankaa" koskaan sanoa takaisin kenellekään. Nielin kaiken mitä minulle sanottiin. Ihan kaiken. Nykysellään on sentään jokin toleranssi "pahoja sanoja" kohtaan; pistää silti toisinaan vieläkin miettimään, että miksi olen viallinen yksilö ja miksi aina minulle naljaillaan.
Nykysellään on minussa paljon muuttunut, vaikka yhä sulkeudun ja arastelen ihmisiä. Ensimmäistä kertaa pariin vuoteen olen ihan oikeaan kouluun menossa elokuussa; ei mikään pienryhmä tai erityiskoulu, tai etäopiskelua, ehei. Ihan oikea koulu ja ihan oikea luokka, jossa on ihan "normaaleita" ihmisiä, joiden hampaisiin saatan joutua - tai sitten en, mikäli se minusta riippuu. Enkä anna kenenkään muunkaan joutua, jos voin asian eteen jotain tehdä..
Pitkästä aikaa pystyn jollakin tavalla luottamaan ihmisiin - tai ainakin siihen, että kaikki eivät ole ilkeitä. Ehkä tulevaisuudessa pystyn vielä enempään, mutta tällä hetkellä olen tähän jonkinmoiseen sopuun itseni kanssa tyytyväinen.
Ystävä on ihminen, johon ei tarvitse yrittää tehdä vaikutusta.