Mitä oikeuksia?

Yleistä keskustelua koulukiusaamisesta

Mitä oikeuksia?

ViestiKirjoittaja Kapt » 17 Marras 2011, 15:28

Mitä mieltä olette siitä että teitä on kiusattu/kiusataan? Ettehän te siitä todellakaan pidä. Itseäni kiusattiin päiväkodista peruskoulun loppuun, joten aihe ei ole vieras minullekaan. Sain kokea kaikkea: syrjimistä, fyysistä väkivaltaa, haukkumista yms. mikä ei varmaan eroa paljoakaan siitä mitä te olette kokeneet. Omalla kohdallani kiusaaminen on loppunut, tai ainakin jäätynyt paikoilleen sillä en tapaa kiusaajiani enää ollenkaan. Se ei kuitenkaan tarkoita että minulla olisi hyvä olo.

Joten siis oikeaan kysymykseen: Millä oikeudella ketään kiusataan? Onko siihen mitään oikeutusta? Minulle kerrottiin että kiusattu itse oikeuttaa kiusaamisen omalla käytöksellään (siis kiusaaja kertoi), ja että kiusatun tulisi ottaa vastuu omasta erilaisuudestaan? Se sai minut raivostumaan aivan totaalisesti. Näin väitettiin ja kaikki kiusaajat ja muut tuntuivat hyväksyvän sen. Ja itse en kokenut olevani sen erilaisempi kuin muut, mutta pidin vain lukemisesta enemmän ja sain parempia arvosanoja (olen siis hiku).

Se, siis että minut saatiin vielä epäilemään ihmisyyttäni, se, että minut melkein ajettiin siihen lopulliseen vaihtoehtoon (arvailkaa vain mikä se on), nauratti näitä kiusaajia. En unohda sitä koskaan. Näin kuinka epäinhimillisiä ihmiset todellakin voivat olla. Se ei voi olla oikeutus sille kaikelle mitä olemme kokeneet.

Pyydän omakohtaisia kokemuksia ja vastauksia. Mutta tuskin se kovin monen mieltä muuttaa enää tässä vaiheessa. Kysyn myös, mitä oikeuksia sinulla on? Ja minä vastaan: paljonkin!
Kapt

Re: Mitä oikeuksia?

ViestiKirjoittaja Vieras » 27 Marras 2011, 13:07

Kapt kirjoitti:Minulle kerrottiin että kiusattu itse oikeuttaa kiusaamisen omalla käytöksellään (siis kiusaaja kertoi), ja että kiusatun tulisi ottaa vastuu omasta erilaisuudestaan?

Kuvittelisin, että se, että kiusaaja sanoi tuon on lievempää, kuin se, että tuon toteaa mukamas puolueeton taho (opettaja)... Tuotakin on koettu..
Vieras

ViestiKirjoittaja niin pahoillani » 29 Joulu 2011, 08:22

Tuntuu kamalalta, että ympäri maata kouluissa säännöllisesti kiusataan. Että kiusatut kantavat haavojansa miten jaksavat, eivätkä kiusaajat ehkä ikinä joudu kohtaamaan sitä, mitä ovat aiheuttaneet.

Oma lapseni aloittaa koulun parin vuoden päästä. Aion olla todella tarkkana - jos luokalla kiusataan ketään, puutun heti.

Eikös kouluissa nykyään ole joku KIVA-hanke, jolla kiusaamista koitetaan ehkäistä?
niin pahoillani

ViestiKirjoittaja ei koskaan oikeutettua » 16 Maalis 2012, 13:41

Hei,

Kiusaaminen ei ole koskaan oikeutettua, eikä sitä pidä missään nimessä sietää missään yhteiskunnan osa-alueilla.
Jokaisella ihmisellä on oikeus olla tässä maailmassa sellainen kuin on. Vaikka joku ihminen käyttäytyisikin itse huonosti, ei se oikeuta muita ihmisiä kohtelemaan tätä ikävästi tai kiusaamaan. Jos jonkun toisen ihmisen käytöksessä on jotain huomautettavaa, tulee siitä osata sanoa asiallisesti. Jatkuva kiusaaminen voi muuttaa uhrin käyttäytymistä ns. oudoksi tai muuttaa uhrin omaa minäkuvaa.

Usein kiusaaminen perustuu luuloihin ja huhuihin, jotka eivät edes pidä paikkaansa. Myös kiusatusta muodostetut mielikuvat ohjaavat sitä, kuinka muut hänet näkevät. Kiusaajat etsivät jatkuvasti kiusatusta piirteitä, jotka vahvistavat heidän näkemystään, eikä todellista ihmistä nähdä. Cristina Salmivalli on tutkinut kiusaamista ja kirjoittanut hyviä kirjoja aiheesta. Ne auttavat ymmärtämään kiusaamisen luonnetta ja rakenteita.

Missään nimessä itseä ei pidä syyllistää siitä, että on tullut kiusatuksi. Sinua kohtaan on toimittu väärin.
ei koskaan oikeutettua

Paluu Koulukiusaaminen