Mitä mieltä olette siitä että teitä on kiusattu/kiusataan? Ettehän te siitä todellakaan pidä. Itseäni kiusattiin päiväkodista peruskoulun loppuun, joten aihe ei ole vieras minullekaan. Sain kokea kaikkea: syrjimistä, fyysistä väkivaltaa, haukkumista yms. mikä ei varmaan eroa paljoakaan siitä mitä te olette kokeneet. Omalla kohdallani kiusaaminen on loppunut, tai ainakin jäätynyt paikoilleen sillä en tapaa kiusaajiani enää ollenkaan. Se ei kuitenkaan tarkoita että minulla olisi hyvä olo.
Joten siis oikeaan kysymykseen: Millä oikeudella ketään kiusataan? Onko siihen mitään oikeutusta? Minulle kerrottiin että kiusattu itse oikeuttaa kiusaamisen omalla käytöksellään (siis kiusaaja kertoi), ja että kiusatun tulisi ottaa vastuu omasta erilaisuudestaan? Se sai minut raivostumaan aivan totaalisesti. Näin väitettiin ja kaikki kiusaajat ja muut tuntuivat hyväksyvän sen. Ja itse en kokenut olevani sen erilaisempi kuin muut, mutta pidin vain lukemisesta enemmän ja sain parempia arvosanoja (olen siis hiku).
Se, siis että minut saatiin vielä epäilemään ihmisyyttäni, se, että minut melkein ajettiin siihen lopulliseen vaihtoehtoon (arvailkaa vain mikä se on), nauratti näitä kiusaajia. En unohda sitä koskaan. Näin kuinka epäinhimillisiä ihmiset todellakin voivat olla. Se ei voi olla oikeutus sille kaikelle mitä olemme kokeneet.
Pyydän omakohtaisia kokemuksia ja vastauksia. Mutta tuskin se kovin monen mieltä muuttaa enää tässä vaiheessa. Kysyn myös, mitä oikeuksia sinulla on? Ja minä vastaan: paljonkin!