Kirjoittaja survivor » 20 Huhti 2010, 23:01
1. Mua kiusattiin koko peruskoulun ajan. En kertonut kenellekään, koska syytin itseäni. Koulussa yritin näyttää siltä, että en välitä. En koskaan itkenyt ainakaan kovin näkyvästi, koska häpesin niin paljon tunteitani.
2. Pääkiusaajani oli todella ilkeä tyttö ja myös opettajani huomasi, että hän kiusasi mua välillä. Niinpä opettaja nuhteli välillä tätä tyttöä, jolloin kiusaaminen luokassa väheni. Kiusaaja jatkoi toimintaansa opettajan huomaamatta esim. välitunneilla.
3. Toivoin, että kiusaaja jäisi aina kiusaamisen ilmetessä vähintään tunniksi jälki-istuntoon miettimään tekosiaan. Lisäksi olisi pitänyt ilmoittaa sekä hänen, että minun vanhemmille ja keskustella asiasta. Varsinkin kuudennella koko luokka yhtä lukuunottamatta oli mukana kiusaamisessa. Tavaroitani heiteltiin kesken oppituntien ympäri luokkaa, eikä opettaja puuttunut asiaan mitenkään. Jokaisen opettajan pitäisi puuttua kiusaamiseen ajoissa, sillä muuten se menee vain pahemmaksi. Tytöt kiusaavat niin hienovaraisesti, että sen huomaaminen vaatii erityistä tarkkaavaisuutta.
4. Pääkiusaajaani pidin pelottavana ja julmana ihmisenä. En voinut ymmärtää, miksi joku haluaa olla tahallaan ilkeä. Yleisesti pidin kiusaajia tyhminä, tunteettomina, säälittävinä, välinpitämättöminä ja heikoimpina kuin minä.
Nykyisin ajattelen, että suurin osa ei välttämättä edes muista kiusanneensa minua. He olivat lapsia silloin ja osasta on varmaan kasvanut kunnon ihmisiä. Pääkiusaajastani ajattelen, että hän oli lapsena ja nuorena kykenemätön tuntemaan empatiaa. Luulen että asia on edelleen niin.
5. Kiusaamisesta on aikaa jo yli 10 vuotta, mutta edelleen se vaikuttaa. Silloin olisin ehkä halunnut kysyä heiltä, että "Eikö teillä ole aivoja ollenkaan"? Epäilin, että heillä on päässä jotain todella pahasti vialla.Tosin ei se kysymys olisi saanut aikaan muuta, kuin lisää kiusaamista.
Entä mitä sanoisin kiusaajilleni nyt?
En varmaan mitään, koska aikaa on kulunut jo paljon. Muistan kuitenkin aina, minkälaisia he olivat minua kohtaan koulussa.