On kiusattu - ja olen nainen.
Henkistä väkivaltaa olen koko tähän astisen kouluhistoriani ajan kokenut, lukuunottamatta sitä aikaa, jonka olen sairaalakoulussa viettänyt. Väheksyntää, syrjintää, nimittelyä ja yksin jättämistä olen siis saanut osakseni. Yksin olemisen olisin sietänyt, mikäli olisin saanut täysin rauhassa olla. Läski, pallo, lihapulla ja lahna niitä yleisimpiä haukkanimityksiäni olivat.
Ala-asteella kiusaamiseeni osallistui opettajani; olin yleinen syntipukki ja silmätikku. Kaikki pistettiin minun syyksi, vaikka niitä luokan kilteimpiä oppilaita olen aina tainnut olla; tai no, en ehkä ensimmäisen yläasteeni "loppumetreillä", kun oli niin paha olo ja pisti niin vihaksi sylkykuppina oleminen, että tuli opettajille suuta soitettua aikasen ahkeraan tahtiin. Yhdessä palaverissa, joka koski meikäläisen koulunkäyntiä - tai silloin koulun käymättömyyttä - tuli tuo kiusaamiseni ilmi, minun toimestani, kun lintsailulleni tivattiin syytä. "Rakas" oponi sitten totesi, että pidetään matalaa profiilia asian kanssa. Siihen loppui minun koulunkäyntini siellä; jalallakaan en kyseiseen rakennukseen enää astunut. Seuraavana syksynä sitten aloitinkin toisaalla ja taas olin yksin, mutta osittain edes rauhassa; kyllähän minulle jotkut naureskelivat jonkun verran, mutta en siitä niin välittänyt. Vahinko oli jo aiemmin tapahtunut, siihen ei enää paljoa vaikuttanut tuo toisella yläasteella osakseni saama negatiivisen puoleinen huomio.
Vuoden verran siinä koulussa ja sitten pääsinkin jo aloittamaan sairaalakoulussa ja aikaa myöten löysin itseni sairaalasta, nuorten psykiatriselta osastolta. Puolitoista vuotta olin siellä yhteen menoon; viime marraskuussa vapauduin pitkällisen "taistelun" jälkeen. Yrittivät lääkkeitä ja terapiaa tyrkyttää, mutta ei mistään terapiasta ole ennenkään mitään hyötyä ollut; lääkkeitä taas en edes harkitse.