Kirjoittaja Ville » 15 Huhti 2010, 00:18
Aattelin, että kerron vähän toisenlaisen kertomuksen. Mä kerron siitä, kuinka oon selvinny koulukiusaamisesta.
Mä tuun suht normaalista, uskovaisesta perheestä, isä on maanviljelijä ja äiti diakoni. Mä oon saanu pienestä asti kasvaa lapsuudenuskoon, oon iltarukoukset rukoillu ja näin, mutta suurinpiirtein siihen se sillon jäi. Tuli ala-aste ajat, ne oli kohtuu hyvät. Sillon olin joskus, harvoin kumminkin, kiusaamisen kohteena. Sitten tuli aika siirtyä yläasteelle, ja sitä seurasi muutos. Kiusattuna olemisesta tuli arkipäivää, kaikki lähti liikkeelle yhdestä pojasta joka oli myös itse muiden kiusaama, ja joka ilmeisesti halusi nostaa "osakkeitaan" muiden silmissä. Välikommenttina mainittakoon, että mun on vieläkin vähän hankala ajatella hyvää tuosta henkilöstä. Se oli aluksi henkistä. Ulkopuolelle jättämistä, nimittelyä (yläasteen aikana koulussa oli oppilaita, jotka ties mut vaan haukkumanimiltä, eikä tuo koulu ollu kovin iso), ja esimerkiksi 'kyselytuntien' pitämistä. Nuo kyselytunnit oli periaatteessa semmosia, että muut pojat oli ringissä mun ympärillä, ja laukoivat kysymyksillä. Pääosin koskien yleistietoa, ja joka kerta kun vastasin väärin, se kuulutettiin puolelle koululle.
Mutta kiusaaminen meni myös fyysiseksi. Koulussa sai melkein koko ajan olla varuillaan, että milloin seuraava henkilö käy käsiksi, räkäsee naamalle tai että kuka seuraavaks lähtee raahaamaan koulun käytävältä ulos lumipenkkaan ja antamaan lumipesua. Mä yritin hakea/ansaita muiden kunnioitusta. Tämä johti siihen, että lähin mukaan näpistelyyn. Tää vaihe jatku jonki aikaa. Mä tunsin joka kerralla piston sydämessäni, et mä teen väärin. Mutta mä olin rahaton, tottakai teki mieli kaikennäköistä herkkua, ja täytyi ansaita muiden kunnioitusta. Sitten Jumala pysäytti mut siltä osin, mä jäin näpistelystä kiinni, mutta tunnustin eikä asiasta ilmotettu poliisille tai vanhemmille. Sillon mä päätin sen etten enää ikinä varasta, nyt sai riittää. Ei muiden kunnioitus kuitenkaan niin arvokas asia ollu että elämäni sillä pilaisin.
Tuli ripari ajat, meidän paikkakunnalla oli kesällä kaks riparia, ja mun onneks kaikki mun luokkalaiset pojat oli laitettu toiselle riparille. Tämä oli oikea pelastus. Sain viettää riparin melko hyvin rauhassa, ja sieltä päästyä, kouluun palattua aloin hengaamaan myös muiden luokkien poikien kanssa. Niitten osalta en saanu osakseni samanlaista syrjintää ja hyljeksimistä. Mutta oman luokan sisällä ei kiusaaminen loppunu, ei koko yläasteen aikana. Joka ilta rukoilin Jumalalta että Herra auttais, että huomenna ei tarvis mennä kouluun, tai et saisin olla ees huomisen päivän rauhassa.
Tuli lukion aika. Elämä muuttu vähäsen. Kiusaaminen loppui lähes kokonaan, ja lisäks mä tutustuin erääseen henkilöön, jota oltiin myös kohdeltu melko huonosti elämässä. Se ymmärs vähän mua, ja aloin pyöriin sen kans. Puolisen vuotta siinä meni, tuettiin toinen toistamme, mutta sitten välit meni poikki. Tää oli melkonen kolautus, tiputus maan pinnalle ja vähän sen allekin. Vähän tätä ennen, Jumala lähetti kutsun... Meil oli kinkerit, joiden jälkeen seurakunnan nuorisopastori tuli kysyyn multa, että haluaisinko tulla isoseks rippileirille, poikaisosista oli pulaa. Arkailin vastata siihen ja sanoin että mä mietin. Sitten alkoi nää vaikeudet. Ne jatku ehkä noin 1-2 kuukautta, en muista tarkkaa aikaa. Lopulta mä huusin Jumalaa avuks hätääni, rukoilin että Herra auttais, mä en jaksa enää. Mä en ollu koskaan aikasemmin saanu, tai en ainakaan muista et oisin saanu minkäänlaista vastausta rukouksiini. Mutta tuon puolen vuoden prosessin aikana, näin jälkeenpäin katottuna, Jumala näytti että se oli kuullu mun rukoukset. Mua muistutettiin siitä pastorin kutsusta, ja mä päätin tarttua siihen. Mä tarvittin muuta ajateltavaa, ja ehkä saisin kavereitakin. Lähin siis siihen, ja sain pikaisen isoskoulutuksen.
Sitten tuli isosten tehtäväänsiunaaminen, ja siellä seurakunnan nuorisotyöntekijä pyys mua lähteen gospelkonserttiin. En kehdannu kieltäytyä, joten lähin mukaan. Ei siinä ollu muitakaan suunnitelmia päivälle. Se oli vaasassa, vuosi tais olla 07 ja kevät. Konsertin aikana sattu jotain, mitä ei ollu koskaan ennen tapahtunu mulle. The Rain veti biisiään Tulta, ja sen sanat kolahti korkealta ja kovaa.
"Jäi marraskuu sun elämään
Satoi vain likaista lunta sisimpään,
jätti sielun jäätymään
Tie laskee laitakaupunkiin
Voit kantaa vain sen minkä jaksat ja niin
tarvitset ystävää
Ja kauan sitten unohtuneet kellot huutaa
Tulta kylvetään - siksi kellot soi,
kun täällä tulta kylvetään
kerran sammuneeseen sydämeen
Tulta lempeää sieluun haavoitetun
Täällä tulta kylvetään
sammuneeseen sydämeen.."
Tuo oli ku tehty mun elämään. Sinä iltana elämän tuli kylvettiin mun sydämeeni, ja monen vuoden parantumisprosessi pääsi alkamaan. Siinä hetkessä päätin, että mä haluan seurata Jeesusta, ei täällä mikään muu kanna. Ripareilta sain hyviä kavereita, sain evästä elämään, hyvää opetusta, ja seuraavana syksynä aloin käymään seurakunnan nuortenilloissa. Näin mä sain seurakuntayhteyden, kavereita, ja kaiken muun mitä tarvitsin. Toki siitäkin vähän ilkuttiin, kun musta oli tullu uskova, mutta loppujen lopuks hyvin vähän, enkä mä tätä tietä oo sekunttiakaan katunu. Mun elämässä tulee varmasti vaikeuksia jatkossa. En tiiä kuuluuko kiusaaminen niihin, mutta niin tai näin, mulla on varmuus siitä, että enää mä en kulje taakkani alla yksin.
Nyt on 4 vuotta kulunu siitä kun mä lähdin sinne gospel-konserttiin. Oon viime kevään ylioppilas ja tällä hetkellä Hausjärven Ryttylässä aivan Riihimäen tuntumassa. Mä oon Suomen Ev. Lut. kansanlähetyksen raamattuopistolla, nuorisotiimilinjalla tekemässä nuorisotyötä, ja täältä päästyäni suuntaan opiskelemaan nuorisotyöntekijäksi. Ammattiin jossa joudun puhumaan, opettamaan ja olemaan paimenena. Tähän linjaan kuuluu mm. tapahtumien järjestämistä, kouluilla ja kaduilla evankeliointia. Tää on ollu valtava muutos siihen verrattuna mistä lähin. Jos ei olis Jumala tehny työtään mussa, niin en mä ikinä pystyis tätä tekemään.
Kouluajalta saadut haavat ei enää hirveästi vaivaa, Herra on parantanu mua niistä ja varsinkin tää vuosi nuorisotiimissä on ollu valtava askel mun itsetunnon ja luottamuksen kohotuksessa. Oon pystyny antaan kiusaajille anteeks, myös tälle pojalle joka sai kaiken alkamaan. Sen voin muille kiusatuille sanoa, että ei Jumala oo sokea, se näkee kyllä ahdingon ja tuskan, ja kuulee rukoukset. Ei se myöskään rampa oo. Se pystyy muuttamaan asioita meijän elämässä. Elkää kumminkaan oottako salamaa kirkkaalta taivaalta, muutos tapahtuu mitä todennäköisimmin hiljalleen. Älkää myöskään odottako sileää tietä. Tää tie on kivinen, mutta meillä on toivo, Jumala pitää omistaan huolen, me ei kuljeta tätä tietä omassa voimassamme. Ja siihen kysymykseen, miks Jumala sallii tämmöstä tapahtua meijän elämässä jos kerran haluaa meidän parasta... Me ollaan ku kakaroita, Jumala kasvattaa meitä - Hälle kaikki on mahdollista.
Siunausta!