Kirjoittaja Piinattu Poni » 07 Kesä 2011, 21:23
Heippa!
Tässäkin yksi entinen koulukiusaamisen ja nykyinen työpaikkakiusaamisen uhri, joka on hyvin voimakkaasti sitä mieltä, että KIUSAAMINEN pitäisi saada kitkettyä POIS. En vain ymmärrä, mikä siinä voi olla niin vaikeaa, hävittää sitä.
Meillä on jokseenkin häiriintynyttä työporukkaa. Aluksi kaikki olivat ihan ystävällisiä ja väänsivät hyväntahtoista vitsiäkin (toivottavasti hyväntahtoista; aina on olemassa mahdollisuus, etten vain käsittänyt sitä epäsuoraksi vtuiluksi). Siinä autettiin jos tarvitsin apua ja pyydettiin nätisti tekemään, jos oli jotain. Mutta sitten yhtäkkiä - vieläkään en oikein käsitä, mitä tapahtui - koko porukka käänsi takkiaan. Se alkoi yhdestä tyypistä, jolle tuli kärhämää toisen työntekijän kanssa, sitten pomon kanssa, ja kun kumpikaan näistä ei tuottanut tulosta, tyyppi kävi minun kimppuuni. Siitä alkoi melkoinen terrori, siinä ei enää pyydetty nätisti tekemään jotain, vaan KOMENNETTIIN ihan naama irvessä ja paiskottiin tavaroita. Kerran huusi jopa suoriltaan päin naamaa minulle, että "painu vttuun!!" Ilme oli sen näköinen, että olisi tempaissut turpaankin, ellen olisi ottanut paria askelta taaksepäin. Samalla kyseinen tyyppi alkoi kääntää koko porukkaa minua vastaan (ja huusi edelleen aina ohimennen minulle), ja lopulta onnistuikin saamaan yleisen ilmapiirin hyvin vihamieliseksi.
Tekivät yhdessä oikein sopimuksen, ettei kukaan enää puhu minulle (eräs hölösyy lipsautti tämän tiedon vahingossa minulle). Kahvihuoneesta luikittiin tiehensä yksitellen aina kun minä sinne menin, ja yleisesti kaikki aina hiljentyivät kummasti, kun tulin lähelle, tai vaihtoivat paikkaa kauemmas ja jatkoivat keskusteluitaan kuiskaten, vilkuillen minuun ja naureskellen aina välillä. Jos joku minulle sattui puhumaan, se oli sellaista ikävänlaista "vihjailua", piilokettuilua.
Vieläkin on selvästi nähtävissä, että sieltä nurkasta sitä aina tuijotellaan pahasti, tyrskähdellään heti jos kysyn jostain tehtävästä ja pidetään yleisesti alempiarvoisena kuin muita. Lisäksi yksi työntekijä yrittää jatkuvasti vedota mielenterveyteeni ja väittää, että olen vainoharhainen hullu.
En ymmärrä, mikä minussa voi olla niin kamalaa. Omasta mielestäni (en kyllä poissulje sitäkään mahdollisuutta, että tämä oma mielikuvani ei kohtaa muiden mielikuvan kanssa) olen kohtelias ja kiltti, yritän kyllä aina auttaa muita ja pidän muiden puolia, jos näitä sorretaan. Työpaikassa on kaksikin hemmoa, jotka olisivat saaneet potkut jo moneen kertaan, ellen olisi heidän puoliaan pitänyt. Kyseiset kiusaavat muiden mukana nykyään. En olisi puolustellut, jos olisin tiennyt, että vihaavat minua.
Sympatiat ja empatiat tosiaan kaikille, joita on kiusattu / kiusataan edelleen missä tahansa yhteydessä, mutta erityisesti työssä, koska työ on kuitenkin (valitettavasti) aika oleellinen osa elämää. Olisi kivempi viihtyä työssään, kuin mennä sinne joka aamu kauhusta kirkuen.
Itse kerroin kiusaamisesta työsuojelutarkastajalle, joka kävi täällä, mutta hän sanoi, ettei asia kuulu heille. Olen kertonut myös työterveyshuollolle, mutta täti sielläkin tarjoaa "voi voi":ta. Välillä menee paremmin, välillä huonommin.